یزدفردا: رئیس جمهور آذربایجان در گفت‌وگویی با وزیر امور خارجه آمریکا از پیشرفت در روند تعیین حدود مرزهای این کشور با ارمنستان خبر داده و گفت که دولتش از تلاش برای مذاکرات در راستای یک معاهده صلح با این کشور همسایه خود فروگذار نخواهد کرد.

به گزارش یزدفردا: «الهام علی‌اف»، رئیس جمهور آذربایجان، روز یکشنبه در تماسی تلفنی با «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا گفت که آذربایجان و ارمنستان از مرحله تعیین حدود مرزها به علامت‌گذاری آن رسیده‌اند.

خبرگزاری اسپوتنیک در این باره گزارش داد که دفتر علی‌اف در بیانیه‌ای درباره این تماس تلفنی اعلام کرد: رئیس‌جمهور الهام علی‌اف تاکید کرد که آغاز روند علامت‌گذاری مرزها توسط این ۲ کشور پس از تکمیل روند تعیین‌ حدود گامی مثبت است.

ریاست‌جمهوری آذربایجان همچنین اعلام کرد که وزرای امور خارجه آذربایجان و ارمنستان قرار است به زودی، در آلماتی قزاقستان به منظور ازسرگیری مذاکرات درباره یک معاهده صلح دیدار کنند.

علی‌اف گفت که دولت او از هیچ تلاشی برای پیشرفت در مذاکرات فروگذار نخواهد کرد.

طبق اعلام دفتر ریاست‌جمهوری آذربایجان، این تماس تلفنی به درخواست بلینکن انجام شد.

او در این گفت‌وگو از تلاش و اقدامات ۲ کشور برای تعیین مرزهایشان تمجید کرده و به علی‌اف درباره حمایت آمریکا از عادی‌سازی روابط میان این ۲ کشور همسایه و قصد واشنگتن برای تقویت روابط با آذربایجان اطمینان داد.

ارمنستان و جمهوری آذربایجان بر سر منطقه مورد مناقشه قره‌باغ که یک منطقه کوهستانی با اکثریت جمعیت ارمنی واقع میان این ۲ کشور است اختلاف دارند در حالیکه هر ۲ در آن حضور نظامی داشته و ۲ جنگ را تجربه کرده‌اند.

این درگیری که برای چند دهه ادامه یافته، در پاییز ۲۰۲۰ دوباره شعله‌ور شد و این بدترین تشدید تنش از دهه ۱۹۹۰ را رقم زد.

خصومت‌ها در نهایت با آتش‌بسی به میانجیگری روسیه و استقرار نیروهای حافظ صلح روسیه در این منطقه پایان یافت.

در سال ۲۰۲۲، ایروان و باکو با میانجیگری روسیه، ایالات متحده و اتحادیه اروپا، بحث در مورد یک پیمان صلح در آینده را آغاز کردند.

در ماه مه ۲۰۲۳، «نیکول پاشینیان» نخست‌وزیر ارمنستان گفته بود که ایروان آماده به رسمیت شناختن تمامیت ارضی جمهوری آذربایجان به مساحت ۸۶ هزار و ۶۰۰ کیلومتر مربع است که شامل قره‌باغ هم می‌شود.

علی‌اف هم گفت که اگر ارمنستان موضع خود را تغییر ندهد، باکو و ایروان می‌توانند در آینده نزدیک یک معاهده صلح امضا کنند.

  • نویسنده : یزدفردا
  • منبع خبر : خبرگزاری فردا